Portfolio kojarzy nam się przede wszystkim z pracami fotograficznymi, ale jego walory zaczynają doceniać także inne branże. Sprawdź, kiedy przydaje się portfolio i jak je zrobić.
Co to jest portfolio?
W języku angielskim to teczka i rzeczywiście o to chodzi. Jest to teczka z pracami, które przygotowałeś, aby wyróżnić się wśród tłumu kandydatów ubiegających się o pracę na danym stanowisku. Nie musisz jej oczywiście składać osobiście. Może to być plik z załączonymi pracami, który prześlesz pracodawcy mailem. Coraz popularniejsze są też prezentacje, które po kliknięciu na wybrany element rozwijają go w zdjęcie lub inny obiekt.
Kiedy przydaje się portfolio?
Na pewno jeśli oferta pracy dotyczy zawodów twórczych. Nie tylko fotografów, ale także grafików, projektantów, copywriterów, architektów, programistów oraz specjalistów od marketingu i social mediów. Jeśli w ogłoszeniu nie wymagają od ciebie portfolio, to i tak je wyślij. Listu Motywacyjnego nie piszesz, jeśli się tego nie wymaga, jednak portfolio będzie mile widziane.
Jak zrobić portfolio?
Przede wszystkim musisz pamiętać, że tak jak w przypadku CV, nie ma uniwersalnego portfolio. Wszystko co jest do wszystkiego, jest do niczego. Dlatego kiedy znajdziesz interesującą cię ofertę pracy, to przygotuj portfolio pod wymagania, jakie stawia przed tobą przyszły pracodawca. Przedstaw w nim próbki prac, które pokażą twoje kompetencje w wymaganych dziedzinach. Pokaż pracodawcy, że spełniasz jego wymagania na stanowisko. Może to być plik PDF, strona www czy prezentacja, w której zawrzesz linki do bloga, strony internetowej i innych publikacji, które będą wskazywały na konkretne elementy dotyczące twoich prac.
Czego unikać?
Unikaj chaosu, natłoku informacji, niechlujnego wyglądu oraz błędów. Nie komunikuj przy pomocy branżowych powiedzonek, wszystko powinno być przekazywane w jak najbardziej przystępny sposób. Pamiętaj o przejrzystości portfolio i przede wszystkim podzieleniu go na tematy.
Jeśli chcesz się wyróżnić wśród tysięcy osób poszukujących pracy, udowodnij swoją wiedzę i doświadczenie, które najlepiej zaprezentować w portfolio. Zbierz zatem wszystkie swoje najlepsze projekty i daj się poznać z lepszej, kreatywnej strony.