Dziś pracodawcy rzadko żądają od kandydatów na stanowisko listów motywacyjnych, jednak wciąż się to zdarza. Jeśli znajdziesz interesującą cię ofertę pracy i pracodawca wymaga napisania listu motywacyjnego, podejdź do zadania profesjonalnie. Nierzadko może to zadecydować o zaproszeniu na rozmowę kwalifikacyjną. Podpowiadamy jak napisać list motywacyjny.
Pierwsze dwa pytania, które powinieneś sobie zadać to:
- Dlaczego staram się o pracę na tym stanowisku?
- Dlaczego to właśnie mnie powinni zatrudnić?
Jeśli znajdziesz na nie przekonujące odpowiedzi, po prostu zawrzyj je w swoim liście. W jego treści powinny znaleźć się również inne ważne elementy.
1. Zwróć się personalnie do osoby odpowiedzialnej za rekrutację kandydatów lub do dyrektora działu w którym chciałbyś pracować. Wpisz funkcję oraz imię i nazwisko tej osoby w górnym lewym rogu, zaraz przed adresem siedziby firmy.
2. Po prawej stronie napisz informacje o sobie. Imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu i adres e-mail. Wyżej, przed tymi informacjami wpisz datę i miejscowość. Jest to list formalny więc powinien być napisany zgodnie z zasadami takiej korespondencji.
3. W treści poinformuj pracodawcę skąd pochodzi oferta pracy, na którą odpowiadasz.
4. Powinieneś napisać dlaczego złożyłeś aplikację akurat do tego pracodawcy. W tym celu najlepiej przeprowadź research i dowiedz się jakie idee przyświecają firmie. Możesz je zawrzeć w liście, ale postaraj się, żeby nie były to zdania przepisane słowo w słowo z zakładki „o firmie”.
5. Dlaczego to właśnie Ty powinieneś zostać przyjęty do tej firmy? Nie pisz hymnu pochwalnego na swoją cześć. Zamiast wymieniać swoje pozytywne cechy, wypisz przykłady działań na poprzednich stanowiskach potwierdzające twoje kompetencje.
6. Nie kopiuj utartych schematów. Wyróżnij się, bądź oryginalny ale jednocześnie profesjonalny. Opisz swoją historię zawodową i subtelnie się zareklamuj.
7. Na koniec wyraź chęć otrzymania telefonu w sprawie rozmowy kwalifikacyjnej.
Co jeszcze warto wiedzieć:
- List nie może być za długi ani za krótki. W przypadku tego pierwszego, pracodawcy nie będzie chciało się go czytać. Jeśli natomiast będzie za krótki to wypadnie w jego oczach nieprofesjonalnie, jakby był pisany na kolanie.
- Edycja tekstu powinna odpowiadać pismom urzędowym, więc wybierz czcionkę wielkości 12 pt z interlinią wynoszącą 1,5 wiersza.
- Jeśli wysyłasz kilka ofert jednocześnie, to zadbaj o dokładnie wpisanie adresu siedziby firmy lub nazwiska dyrektora działu, ponieważ szybkie „kopiuj – wklej” może spowodować pomyłkę i tym samym przekreślić twoje szanse na wymarzone stanowisko.
Jeśli zdecydujesz się napisać list motywacyjny, to zadbaj o jego jakość. Niech nie będzie napisany od niechcenia. Włóż w niego serce, a pracodawca z pewnością to doceni.