LinkedIn to zawodowa sieć kontaktów, która może okazać się nieoceniona przy poszukiwaniu pracy. Umożliwia nie tylko kompleksową prezentację doświadczeń, ale też zbieranie rekomendacji od innych, które budują nasz prestiż jako pracownika. Jak stworzyć perfekcyjną stronę na LinkedIn?
Pierwsze wrażenie
Nie od dziś wiadomo, że w odbiorze drugiej osoby w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na wygląd, a w tym wypadku, na fotografię. To nie oznacza, że szanse na prace zależą od obowiązujących kanonów piękna. Na fotografii przede wszystkim powinniśmy prezentować się profesjonalnie, a ona sama również musi taka być. Dyskwalifikujące są wszelkie zdjęcia z ręki, z wakacji, wycięte z fotografii grupowych lub pokazujące nas w intymnych i nieformalnych sytuacjach. Dopasuj swój wizerunek ze zdjęcia do stanowiska, które zajmujesz lub do którego aspirujesz. Kreatywny może pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa, ale specjalista od zarządzania powinien komunikować o swoich kompetencjach eleganckim i schludnym wyglądem.
Nagłówek i podsumowanie
Na LinkedIn nagłówkiem jest kilka zdań umieszczonych tuż pod Twoim nazwiskiem. Na jego wypełnienie masz 120 znaków, które warto wykorzystać jako namiastkę prezentacji, podając stanowisko, branżę i specjalizację. Jeśli poszukujesz pracy, już w nagłówku możesz umieścić swoje zawodowe zainteresowania.
Równie ważne jest podsumowanie profilu, które syntezuje wszystkie zawarte w nim informacje. Powinno zawierać konkrety, od ponownego podania stanowiska, po wymienienie liczących się osiągnięć i umiejętności. Tworząc podsumowanie. warto kierować się regułą zwięzłości i unikać przysłowiowego ”lania wody”, które nie wnosi nic do prezentacji.
Spersonalizowany adres
Standardowy adres profilu na LinkedIn to ciąg przypadkowych znaków. Można go zmienić wchodząc w opcję edycji profilu, gdzie po prawej stronie znajduje się pole Adres URL Twojego Profilu Publicznego. Klikając w ołówek można zmienić adres swojego profilu, zastępując nic nie mówiące cyfry i litery imieniem oraz nazwiskiem. Taki adres profilu wygląda znacznie lepiej, zwłaszcza w CV wręczanym pracodawcy.
Wirtualne CV
Standardowe, papierowe CV powinno ograniczyć się do jednej strony wydruku. Konstruując je na LinkedIn nie tylko można, ale wręcz powinno się opisać doświadczenie szeroko, uwzględniając dokładny zakres obowiązków, osiągnięcia, a nawet dane liczbowe na poparcie swoich słów. Im więcej szczegółów podasz, tym większa jest szansa, że trafisz na pracodawcę, który ich poszukuje.
Kluczowe umiejętności
Pracodawcy na LinkedIn zazwyczaj właśnie od nich rozpoczynają poszukiwanie pracowników. Nie wystarczy jedynie ich wypisać – najlepiej, jeśli znajdziemy osoby skłonne potwierdzić, że rzeczywiście je posiadamy LinkedIn daje możliwość wystawiania takich potwierdzeń, przy czym najlepiej prosić o nie osoby będące naszymi przełożonymi i podwładnymi, niż osobami na równoległych stanowiskach.
Rekomendacje
Dzięki LinkedIn nie musisz prosić szefów o referencje na piśmie. W serwisie zastępują je rekomendacje wystawiane przez osoby, z którymi łączą (lub łączyły) Cię relacje zawodowe. Rekomendacje budują Twój pozytywny wizerunek i podnoszą kompetencję, więc warto o nie zabiegać i wystawiać je innym, oczywiście oczekując wzajemności.